PM Muhyiddin Minta 14 Menteri UMNO Tetap di Kabinet

KUALA LUMPUR — Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin meminta 14 menteri dan wakil menteri dari UMNO tetap berada dalam kabinet Perikatan Nasional (PN) kendati partai tersebut memutuskan hubungan dengan Partai Bersatu pada Pemilu ke-15.

“Menteri-menteri dari UMNO telah menemui saya pada hari Senin 29 Maret 2021. Mereka meminta nasihat saya mengenai kedudukan mereka di dalam kabinet berikut keputusan Sidang Umum UMNO bahwa partai itu akan memutuskan hubungan dengan Partai Bersatu,” ujar Muhyiddin dalam pernyataannya di Putrajaya, Rabu.

Ketua Partai Bersatu tersebut menasihati agar mereka tetap berada dalam kabinet demi kepentingan rakyat dan negara.

“Sekarang ini tumpuan utama pemerintah adalah untuk memerangi COVID-19, melaksanakan program imunisasi kebangsaan dan memulihkan ekonomi negara,” katanya.

Muhyiddin mengatakan sejumlah menteri dari UMNO memegang portofolio penting yang berkaitan dengan fokus utama pemerintah pada masa sekarang.

“Justru saya tidak mau peletakan jabatan mereka dari kabinet berdampak pada semua rencana pemerintah untuk mengatasi masalah COVID-19 dan memulihkan ekonomi. Alhamdulillah atas nasihat yang diberikan dan kesepakatan yang dicapai, semua menteri UMNO akan tetap berada dalam kabinet,” katanya.

Para pemimpin UMNO yang saat ini berada di kabinet di antaranya adalah wakil ketua UMNO merangkap anggota Parlemen Bera, Ismail Sabri Yaakob yang menjabat sebagai menteri pertahanan, dan anggota Parlemen Ketereh, Annuar Musa  –menteri wilayah persekutuan.

Selain itu, ada ketua bidang penerangan UMNO merangkap anggota Parlemen Lenggong, Shamsul Anuar Nasarah sebagai menteri tenaga dan sumber daya alam, serta ketua bidang perempuan UMNO yang juga anggota Parlemen Parit Sulong, Noraini Ahmad sebagai menteri pendidikan tinggi.

Anggota Majelis Kerja Tertinggi (MKT) yang juga anggota Parlemen Kepala Batas, Reezal Merican Naina Merican, di kabinet  saat ini menjabat sebagai menteri pemuda dan olahraga.

Di kabinet, anggota UMNO yang juga mantan Menteri Pertahanan Hishammuddin Hussein  menjabat sebagai menteri luar negeri dan anggota UMNO mantan menteri pemuda dan olahraga, Khairy Jamaluddin, sebagai menteri sains, teknologi, dan inovasi. [Ant]

Lihat juga...